wat is een botscan?

hoi,
ik heb volgende week een botscan voor mijn botdichtheid omdat ik prednison gebruik. maar wat houd dat eigenlijk in,? en krijg je dan iets in gespoten?
alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De (poli)afdeling van je ziekenhuis heeft daar vast wel folders over. Veel ziekenhuizen zetten ze ook online.

Antwoorden (2)

Dit is heel simpel,je krijgt zeker niets ingespoten:je ligt gewoon neer op een onderzoekstafel en een scanner gaat gewoon boven je om de dichtheid van je onderste wervels en heup te maken,verder komt daar niets bij kijken en het duurt zo'n vijftal minuten.
fremar
9 jaar geleden
Waarschijnlijk wordt er een dexa-scan gemaakt.
Hierbij moet u op een onderzoekstafel liggen. Een speciale camera maakt een soort röntgenfoto's van de onderrug en een van de heupen.
Er wordt gemeten hoeveel van de röntgenstraling geabsorbeerd wordt door de botten en dit is een maat voor de dichtheid van de botten.

Er wordt niets ingespoten.
U hoeft alleen kleding met metaal uit te trekken.