Wat is de formule om de oppervlakte van het martiaal van een cilinder te berekenen?

Als de hoogte en de diameter van een cilinder zijn gegeven, hoe kan ik dan de oppervlakte van het martiaal waaruit de cilinder bestaat uitrekenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt toch met "martiaal" het materiaal neem ik aan? Want "martiaal" betekent dat je wel goed bent in een robbertje vechten en dat lijkt me heel wat anders ;)

Antwoorden (4)

Eerst de omtrek uitrekenen met de straal en pi (straal • pi^2 uit m'n hoofd) dan dat keer de hoogte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
πr² is de oppervlakte, niet de omtrek! :) Jij zoekt 2πr, oftewel ongeveer 6,14 x straal. Aangezien de diameter in feite 2x de straal is (bij een cirkel dus ook bij een dwarsdoorsnede van een cilinder) moet je hier dus oftewel πd (met d = diameter) oftewel 2πr (met r = d/2) pakken. Verder klopt de berekening :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Formules zijn niet mijn ding, zo blijkt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het 6,28 x straat :-)
Je neemt de diameter die doe je maal 3,1415.
Dan heb je de omtrek, vervolgens vermenigvuldig je die met de hoogte en hoppa je hebt je oppervlakte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. +
Dat is zoals eerder vermeld, diameter*Pi*hoogte, maar dan moet de boven- en onderkant van de cilinder er ook nog bij. De formule voor de oppervlakte van een cirkel is 1/4*Pi*diameter^2 (ook bekend als Pi*r^2), en dat dus twee keer (voor de boven- en de onderkant)

Het komt dus neer op:
D*Pi*hoogte + 1/2*Pi*D^2
of
2*Pi*r + 2*Pi*R^2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jc54
12 jaar geleden
Bij ons is een cilinder boven en onder open, anders spreken we van een bus. (Deze kan één of tweezijdig dicht zijn.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wist het ook niet maar jc54 heeft gelijk: Wiki:
De oppervlakte is de omtrek van de cirkel vermenigvuldigd met de hoogte van de cilinder. http://nl.wikipedia.org/wiki/Cilinder_(meetkunde)
Het bovenstaande antwoord klopt voor de buitenzijde van deze cilinder. Als het een holle cilinder is met een verwaarloosbare wanddikte, moet jet het antwoord nog vermenigvuldigen met 2.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je berekend dus de oppervlakte van de bodem x 2 en de wand x 2, de bovenzijde van de cilinder reken je dan natuurlijk niet mee.)